Hoe ik werk

In mijn tekeningen probeer ik de wereld, hoe die zich aan me aandient of uit herinneringen van mijn kindertijd, te vervormen en weer te geven op papier.  

Bij elk verhaal ga ik opzoek naar een bepaalde, geeïgende stijl door middel van lijnvoering, waarbij ik me probeer te verwonderen, net zoals een kind dat doet en teken het verhaal zoals ik het zou schrijven uit mijn herinnering.

Mijn stijl, waar eigen herinneringen en fantasieën uit mijn kindertijd in elkaar lopen met de werkelijkheid en waarbij perspectieven en verhoudingen niet altijd kloppen of geen rekening mee wordt gehouden. De waarheid is immers altijd anders dan de herinnering.

Aandacht voor decoratieve elementen, de schoonheid van de dingen in de natuur, interieur- ontwerp, lijnvoering, compositie en kleur zijn belangrijk voor mijn werk. Mijn werk is een voortdurende zoektocht naar eenvoud, het maximum aan zeggingskracht met een minimum aan middelen.

Ik werk graag met grafietpotlood, aquarelpotloden en -verf, stiften, inkt, acrylverf, gouache en découpage-techniek.

Naast mijn kinderboeken schilder en fotografeer ik ook, maar in se ben ik een tekenaar, illustrator en heeft mijn opleiding en mijn interesse in reizen, beeldende kunstenaars en schrijvers mijn werk beïnvloedt.

De afwisseling van schrijven en tekenen heb ik nodig en inspireert me om nieuwe gedachten omtrent kunst en cultuureducatie te vormen en tot uiting te brengen in mijn lessen. In een reflecterende houding over mijn werk, hanteer ik graag het principe van ‘levenslang leren en onderzoek’.

De hedendaagse actuele prangende vragen zoals klimaatverandering en diversiteit probeer ik te vertellen voor kinderen. Het gaat over mens-zijn in een andere wereld en hoe kinderen die wereld ervaren.

De interactie die ik heb met leerlingen of studenten voeden mijn ideeën, beeld en tekst zijn onderhevig aan transformatie en ik poog mijn ideeën zo helder en toegankelijk mogelijk te maken voor een breed publiek.

Onderaan deze webpagina, zie je een sprookjesbox die ik maakte met bewerkte bestaande sprookjes in, o.m. ‘Roodkapje’.

Daaronder zie je een tekenfilm van het kinderboek ‘Lieveling’

zoektocht naar eenvoud

De eeuwige zoektocht naar eenvoud in schrijven en tekenen maakt mij gelukkig.

cultuureducatie

Door het lesgeven hou je jezelf scherp en je werk fris.  Het leven is een leerschool.